Posiadamy nowocześnie wyposażone laboratorium badawcze, akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA). Działamy zgodnie z normą ISO/IEC 17025:2018. Zachęcamy do sprawdzenia naszych możliwości.
Place zabaw i inne obiekty małej architektury wymagają systematycznych przeglądów wynikających z przepisów prawa i norm. Pisaliśmy już o tym jakie są rodzaje kontroli placów zabaw oraz kto może je wykonywać. Wciąż jednak otrzymujemy zapytania o to, jakie kompetencje należy posiadać, aby móc wykonywać przeglądy tychże obiektów. Pojawia się również coraz więcej informacji w tym temacie wprowadzających w błąd administratorów i zarządców, dlatego postanowiliśmy poświęcić temu zagadnieniu niniejszy artykuł.
Niestety nie ma jednego spójnego dokumentu prawnego czy normatywnego opisującego kompleksowo jakie kwalifikacje powinna mieć osoba mogąca wykonywać poszczególne przeglądy placów zabaw. Wymagania znajdują się w poniższych dokumentach:
W tym artykule przedstawiamy szczegółowe wymagania kompetencyjne zebrane z ww. dokumentów. Osoby chcące dowiedzieć się więcej o samych kontrolach zapraszamy do lektury naszego artykułu Rodzaje kontroli placów zabaw.
Ustawa Prawo Budowlane opisuje jedynie kompetencje do wykonywania kontroli 5-letnich, wymagając, aby osoba wykonująca te kontrole posiadała uprawnienia budowlane. Nie uwzględnia ono znajomości norm dotyczących placów zabaw, ani żadnej innej wiedzy w zakresie tych obiektów, co jest mocno alarmujące!
W razie wystąpienia wypadku na placu, gdy wymagana jest ekspertyza powypadkowa, lub podczas przeprowadzania kontroli przez państwowe organy kontrolne (np. NIK, Inspekcja Handlowa), w pierwszej kolejności weryfikuje się zgodność urządzeń z wymaganiami norm odniesienia. Jeżeli place nie podlegały przeglądom przez osoby mające wiedzę w zakresie norm, to jaką mamy gwarancję, że kontrole z ramienia organów państwa przejdą pomyślnie?
Inspektor wykonujący przeglądy musi wykazać się znajomością norm. Warto pamiętać o tym ustalając specyfikacje warunków zamówienia do przetargów (SWZ). Na właściciela obiektu może zostać nałożona kara grzywny lub nawet kara pozbawienia wolności, jeżeli obiekt nie zapewnia wymagań związanych z bezpieczeństwem, bądź stanowi poważne zagrożenie dla użytkowników.
Prawo budowlane nie wprowadza innych wymagań, np. co do znajomości norm placowo-zabawowych, a co z innymi przepisami prawnymi? Generalnie place zabaw nie doczekały się swoich odrębnych przepisów prawnych, jak np. zabawki. W tej sytuacji kierujemy się przepisami Ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów (z.U.2021.0.222 t.j. - Ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r.):
Domniemywa się, że produkt spełniający wymagania wynikające z norm krajowych państw członkowskich Unii Europejskiej, […], jest produktem bezpiecznym w zakresie wymagań objętych tymi normami.
Zgodnie z ustawą – produkt bezpieczny, to produkt zgodny z normami dedykowanymi dla tego wyrobu. Wniosek jest więc taki, że znajomość norm jest kluczowa podczas oceny, czy wyposażenie placu zabaw jest bezpieczne.
Mamy całą grupę polskich norm PN-EN 1176, dotyczących placów zabaw oraz dodatkowo normę PN-EN 1177 przeznaczoną do badania nawierzchni tychże obiektów. Oznacza to, że place zabaw, zgodnie z polskim prawem, muszą spełniać wymagania tych norm. Są to:
Norma placowo-zabawowa PN-EN 1176-7 jest również „oszczędna” w kwestii opisu kompetencji osób przeprowadzających przeglądy placów zabaw, ale jednak wprowadza pewne ogólne wymagania. W normie najpierw wymienione są (i opisane) poszczególne kontrole, tj.:
a następnie pojawia się zapis, mówiący o tym, że wyposażenie powinno być kontrolowane przez osoby kompetentne. W nawiasie norma przywołuje raport techniczny CEN/TR 17207 oraz krajowe przepisy/normy dotyczące uzyskiwania poziomu kompetencji.
W normie PN-EN 1176-7 mamy jednak jeszcze jeden istotny zapis na temat osoby wykonującej coroczne kontrole główne, a także kontrole pomontażowe – powinny być przeprowadzone przez osobę niezależną, kompetentną, która nie była bezpośrednio zaangażowana w montaż i nie jest odpowiedzialna za ewentualne prace naprawcze lub wydatki. Po tym norma ponownie przywołuje raport techniczny CEN/TR 17207.
CEN/TR 17207 jest obszernym dokumentem informacyjnym opisującym wymagania kompetencyjne dla inspektorów placów zabaw i terenów rekreacyjnych. W zależności od rodzaju kontroli osoba ją przeprowadzająca powinna dysponować innym poziomem wiedzy:
Raport ten nie podaje konkretnych wymagań kwalifikacyjnych na potwierdzenie danego poziomu wiedzy, np. rodzaju wykształcenia, czy doświadczenia zawodowego, a jedynie wiedzę, którą należy się wykazać.
Bardzo łatwo o pomyłkę, czy niedopatrzenie przy wyborze osoby/firmy mającej wykonać kontrolę. Taka pomyłka może jednak sporo kosztować właściciela placu zabaw. Aby mieć pewność, że kontrola została przeprowadzona przez osobę kompetentną, najlepiej zlecać przeglądy akredytowanej jednostce inspekcyjnej. Jednostki tego typu mają potwierdzone kompetencje przez państwową jednostkę akredytującą (w Polsce jest to Polskie Centrum Akredytacji).
Na obecny moment jedynym, mającym jakiekolwiek odniesienie w przepisach prawa, uznaniem kompetencji w obszarze kontroli placów zabaw i innych obiektów małej architektury jest akredytacja. Polskie Centrum Akredytacji działa na mocy Ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz.U.2022.1854 t.j.). Jednostki, które posiadają akredytację mają potwierdzone kompetencje w danym obszarze.
Więcej o akredytacji mogą Państwo przeczytać tutaj.
Obecnie na rynku jest wiele firm, które świadczą usługi kontroli obiektów małej architektury, w tym placów zabaw. Firmy te na różne sposoby reklamują swoje kompetencje, jednak warto się zastanowić, czy chcemy inwestować pieniądze w coś niepewnego, co często nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistych kompetencjach. Akredytowana jednostka inspekcyjna jest pewnym wyborem.
Wiele osób o to pyta, więc odpowiadamy - w żadnych przepisach polskiego prawa nie ma informacji o tym, że szkolenie zakończone certyfikatem jest potwierdzeniem kompetencji do wykonywania kontroli placów zabaw. Certyfikaty te z reguły kosztują niemałe pieniądze, natomiast nie mają żadnej mocy prawnej.
Na rynku istnieją firmy przeprowadzające kursy czy szkolenia, a następnie wydające certyfikaty/ zaświadczenia i inne dokumenty, które mają potwierdzać kompetencje i upoważniać do przeprowadzania kontroli placów zabaw. Problem polega na tym, że aby móc posługiwać się certyfikatem należy go odnawiać co kilka lat lub nawet co roku… Przepisy prawa czy normy nie wymagają jednak takich procedur. Zamiast wydawać pieniądze na tego typu zaświadczenia lepiej od razu skorzystać z usług akredytowanej jednostki, która zapewni wszystkie potrzebne kompetencje, oraz wymagany wzorcowany sprzęt kontrolno-pomiarowy konieczny do wykonania kontroli.
Jak najbardziej. Warto przeszkolić administratora placu zabaw, aby mógł sam przeprowadzać rutynowe kontrole wzrokowe (tzw. kontrole codzienne) oraz przeglądy funkcjonalne. Wybierzmy jednak takie szkolenie, które przeprowadza firma mająca dużą wiedzę w tym zakresie i potwierdzone kompetencje. Dobrze też się zastanowić, czy potrzebujemy szkolenia, które należy okresowo odnawiać, by móc nadal posługiwać się zaświadczeniem/certyfikatem, czy wystarczy raz nabyta wiedza, którą odświeżamy sobie wedle własnego uznania.
My również od wielu lat prowadzimy szkolenia. Zaznajamiają one uczestników z podstawami wymagań norm z grupy PN-EN 1176, przepisami prawa i informacjami potrzebnymi do prowadzenia podstawowych kontroli codziennych i funkcjonalnych. Szkolenie może zawierać część praktyczną na placu zabaw. Jeśli zarządca planuje wyznaczyć osobę do wykonywania tychże kontroli to takie szkolenie w zupełności wystarczy. Szkolenia nie są obligatoryjne i nie trzeba ich okresowo powtarzać, a jedynie wedle uznania, np. jeśli normy placowo-zabawowe ulegną aktualizacji.
Codzienne oraz funkcjonalne kontrole jak najbardziej warto wykonywać samemu po podstawowym przeszkoleniu. Kontrole pomontażowe, coroczne i 5-letnie lepiej zlecać akredytowanej jednostce inspekcyjnej, z czterech podstawowych powodów:
Kontrole wynikające z wymagań przepisów prawa i norm. Jakie są ich rodzaje, na czym polegają?
Raport pokontrolny Najwyższej Izby Kontroli ujawnia niepokojące szczegóły inspekcji placów zabaw i innych obiektów malej architektury.
Co właściwie oznacza pojęcie akredytacji i dlaczego tak istotne jest zlecanie kontroli akredytowanej jednostce?
NIP: 897-175-19-60
KRS: 0000332084
REGON: 020960279